"П Р О П О З И Ц І Ї
до Закону України "Про внесення змін до Кодексу України
про адміністративні правопорушення щодо посилення
боротьби з браконьєрством"
Прийнятий Верховною Радою України 15 квітня 2010 року Закон України "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення боротьби з браконьєрством" не може бути підписано з таких підстав.
1. Законом, що надійшов на підпис, пропонується внести зміни, зокрема, до статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення, що визначає осіб, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення. При цьому Законом пропонується наділити правом складати протоколи про низку адміністративних правопорушень громадських інспекторів рибоохорони, громадських інспекторів з охорони довкілля – представників громадськості.
Зокрема, Законом названі громадські інспектори уповноважуються на складення протоколів:
про правопорушення, передбачені статтею 85 Кодексу, – повторне порушення правил полювання (полювання без належного на те дозволу, в заборонених місцях, у заборонений час, забороненими знаряддями або способами, на заборонених для добування тварин) чи порушення, яке мало наслідком добування, знищення або поранення тварин, грубе порушення правил рибальства (рибальство із застосуванням вогнепальної зброї, електроструму, вибухових або отруйних речовин, інших заборонених знарядь лову, промислових знарядь лову особами, які не мають дозволу на промисел, вилов водних живих ресурсів у розмірах, що перевищують встановлені ліміти або встановлену правилами любительського і спортивного рибальства добову норму вилову), порушення правил здійснення інших видів спеціального використання об'єктів тваринного світу (підпункт 1 пункту 2 розділу І Закону, що надійшов на підпис);
про правопорушення, передбачені статтею 90 Кодексу, – порушення вимог щодо охорони видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України, в тому числі їх знищення, незаконне або з порушенням встановленого порядку вилучення з природного середовища (підпункт 1 пункту 2 розділу І Закону, що надійшов на підпис).
Законом громадським інспекторам надається право складання протоколів і про інші адміністративні правопорушення, в тому числі й такі, що через їх характер віднесені до розгляду судами. Так, громадських інспекторів за Законом пропонується уповноважити складати протоколи про перше порушення правил полювання, негрубе порушення правил рибальства, виготовлення та збут заборонених знарядь добування об'єктів тваринного або рослинного світу, порушення порядку придбання чи збуту об'єктів тваринного або рослинного світу (в тому числі занесених до Червоної книги України), здійснення в межах територій і об'єктів природно-заповідного фонду забороненої господарської та іншої діяльності, порушення інших вимог режиму цих територій, самовільну зміну їх меж тощо. Їм також надається право протоколювати адміністративні правопорушення у сфері використання лісових та рослинних ресурсів (підпункти 1 і 2 пункту 2 розділу І).
Беручи до уваги, що Конституція України визначила підтримання екологічної рівноваги на території України обов'язком держави (стаття 16), не можу погодитися з покладенням державою забезпечення здійснення зазначених повноважень у сфері контролю за використанням та охороною природних ресурсів на громадських інспекторів.
Крім того, як випливає з назви Закону, він спрямований на посилення боротьби з браконьєрством. Однак пропоноване Законом покладення протоколювання правопорушень на представників громадськості не сприятиме досягненню такої мети. Це пов'язано насамперед із тим, що громадські інспектори не наділені законодавством України достатніми повноваженнями для реального протистояння правопорушенням.
Так, громадські інспектори (на відміну від уповноважених посадових осіб органів рибоохорони, органів мисливського господарства, служби державної охорони природно-заповідного фонду України) не мають права використовувати спеціальні засоби, давати обов'язкові до виконання вказівки (приписи) про усунення порушень. За таких обставин вони не забезпечать повноцінного реагування на виявлення та фіксування порушень правил рибальства і полювання та вжиття заходів адміністративного впливу.
Натомість залучення громадських інспекторів до складання протоколів стосовно озброєних рушницею, іншою вогнепальною зброєю правопорушників може створити загрозу життю та здоров'ю таких інспекторів.
З огляду на викладене вважаю за необхідне утриматись від наділення громадських інспекторів правом складати протоколи про адміністративні правопорушення, що через їх характер віднесені до розгляду судами, про порушення правил використання об'єктів тваринного світу (стаття 85 Кодексу України про адміністративні правопорушення), перевищення лімітів та нормативів використання природних ресурсів (стаття 912), особливо в тих випадках, коли правопорушник озброєний мисливською, іншою вогнепальною зброєю, вибуховими, отруйними речовинами, іншими знаряддями або засобами, що можуть створити небезпеку для громадських інспекторів. Для цього пропоную:
1) відмовитись від внесення до пункту 9 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачених Законом доповнень щодо уповноваження громадських інспекторів складати протоколи про адміністративні правопорушення, що через їх характер віднесені до розгляду судами;
2) утриматись від викладення в новій редакції пункту 6 частини другої цієї ж статті Кодексу (щодо повноважень громадських інспекторів органів рибоохорони складати протоколи про порушення правил рибальства за частиною третьою статті 85 Кодексу та про перевищення лімітів та нормативів використання природних ресурсів за статтею 912 Кодексу в частині порушення правил рибальства і охорони рибних запасів), натомість виключити пункт 6 частини другої статті 255 Кодексу;
3) відмовитись у пропонованій редакції пункту 7 частини другої статті 255 Кодексу від покладення на громадського інспектора з охорони довкілля права складати протоколи про порушення правил використання об'єктів тваринного світу (стаття 85 Кодексу України про адміністративні правопорушення), перевищення лімітів та нормативів використання природних ресурсів (стаття 912 Кодексу).
У зв'язку з цим у пункті 2 розділу І Закону, що надійшов на підпис, пропонується:
1) виключити:
абзаци дев'ятий – одинадцятий підпункту 1;
абзац четвертий підпункту 2, у зв'язку з чим в абзаці другому цього ж підпункту також має бути виключено цифру "6";
в абзаці п'ятому підпункту 2 слова і цифри "частини перша і третя статті 85", "912";
2) доповнити підпункт 2 абзацом такого змісту:
"пункт 6 виключити".
Окремо слід зауважити, що чинний пункт 9 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення вже містить норму, що уповноважує громадського мисливського інспектора складати протоколи про повторне порушення правил полювання (полювання без належного на те дозволу, в заборонених місцях, у заборонений час, забороненими знаряддями або способами, на заборонених для добування тварин) чи порушення, яке мало наслідком добування, знищення або поранення тварин (частина друга статті 85 Кодексу).
Чинний пункт 5 частини другої статті 255 Кодексу також наділяє громадського мисливського інспектора правом складати протоколи про перше порушення правил полювання (частина перша статті 85 Кодексу), перевищення лімітів та нормативів використання природних ресурсів у частині порушення правил полювання (стаття 912).
Ураховуючи викладене вище, вважаю, що такі повноваження мають здійснюватися не представниками громадськості, а виключно державою через уповноважених посадових осіб органів мисливського господарства, служби державної охорони природно-заповідного фонду України.
Тому вважаю за необхідне вирішити у Законі, що розглядається, і питання про виключення з Кодексу України про адміністративні правопорушення норми абзацу четвертого пункту 9 частини першої та пункту 5 частини другої статті 255 щодо уповноваження громадського мисливського інспектора складати протоколи про зазначені адміністративні правопорушення.
Для цього пропоную:
доповнити підпункт 1 пункту 2 розділу І Закону, що надійшов на підпис, абзацом такого змісту:
"у пункті 9 абзац "громадський мисливський інспектор (частина друга статті 85)" виключити";
доповнити підпункт 2 пункту 2 розділу І Закону, що надійшов на підпис, абзацом такого змісту:
"пункт 5 виключити".
2. Водночас вважаю, що посилення боротьби із браконьєрством на даному етапі потребує дальшого посилення відповідальності за правопорушення у цій сфері.
Як відомо, у січні 2010 року Законом України № 1827–VІ до низки норм Кодексу України про адміністративні правопорушення, що передбачають адміністративну відповідальність за порушення правил використання об'єктів тваринного світу у сфері полювання та рибальства, було внесено зміни, які суттєво посилили санкції за такі правопорушення. За цими змінами, що набрали чинності у лютому поточного року, наприклад, за порушення правил полювання, що полягає у полюванні без належного на те дозволу, в заборонених місцях, у заборонений час, забороненими знаряддями або способами, на заборонених для добування тварин, на громадянина накладатиметься штраф у розмірі від шести до шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і попередження, а в разі повторного порушення правил полювання – штраф від шістдесяти до ста двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із конфіскацією рушниці та інших знарядь і засобів вчинення правопорушення та незаконно добутих об'єктів тваринного світу чи без такої (частини перша і друга статті 85).
У той же час, наприклад, стаття 90 Кодексу України про адміністративні правопорушення, що встановлює відповідальність за порушення вимог щодо охорони видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України, і є незмінною з 2003 року, передбачає за знищення тварини, вид якої занесений до Червоної книги України (отже, знаходиться на межі зникнення), штраф у розмірі від двадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із конфіскацією незаконно добутого. Як свідчить практика, такий розмір штрафу є значно нижчим за розмір шкоди, завданої довкіллю.
Аналогічною є ситуація і з санкціями, що передбачені чинними статтями 63 – 70, 73, 76, 77, 78, 82 Кодексу, які визначають правопорушення у сфері використання лісових та рослинних ресурсів, а також статтею 914 "Відмова від надання чи несвоєчасне надання екологічної інформації" Кодексу, щодо яких Законом, який розглядається, врегульовано порядок складення протоколів.
У зв'язку з наведеним пропоную доповнити Закон положеннями щодо посилення санкцій за правопорушення, передбачені названими статтями Кодексу.
Президент України В.ЯНУКОВИЧ"
Вот по этой ссылке можно доскональнее изучить вопрос:
http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?pf3511=33076