А ви звернули увагу, панове, як затихла вся ця погань - антивакцинатори України?
Ні тобі мітингів, ні вереску в більш-менш популярних медіа?
Звичайно - все це болото ворушиться, найбільші жаби лазять по лататтю та інколи кумкають.
Але того хору кікімор, того лютого виття з гнилого болота не чутно. Наче й не було ніколи.
А от чому?
За два роки противники вакцинації стали добре організованим та координованим рухом. Вони паразитують на точках болю суспільства та трансформують їх у потрібному руслі, свідомо чи ні розхитуючи ситуацію в країні.
Навесні 2020 року їхні тези зводились до "Ковід - то просто такий грип" та " зміцнювати імунітет рецептами з народної медицини". Потім під гаслом "Не носити «намордники» об'єдналися спільноти езотериків, адептів нетрадиційної медицини та подібних ним. Ще пізніше туди потяглися адепти «єдінства славян», «русского міра» та інші осередки мережі ГРУ Фашистської Федерації.
Усе почало змінюватися наприкінці 2020 року. Антивакцинаторський рух став набирати обрисів організованої структури зі своїми лідерами, активом, агітаційними матеріалами, регулярними заходами.
Його рупорами стали прихильники «русского міра» та провокатори зі стажем.
Заклики до дружби з Росією лунали й на мітингу антивакцинаторів у Києві 3 листопада 2021 року. Олена Фаіст, керівниця черкаської філії «STOP Fake Pandemic/СТОП Фейк Пандемія», заявляла на камеру, що війну на Донбасі «навʼязали штучно, насправді її немає».
«Москва, Пітере, хочу передати братам-словʼянам привіт. Мені надсилали гроші навіть із Росії. Низький уклін, ви нас підтримуєте, ви розумієте, що ми єдиний народ», – цитата від Фаіст на одному з відео. Про що я тоді писав в цій же темі.
З осені 2020-го рух пережив кілька суттєвих трансформацій. Гасло «це просто грип» та боротьба з носінням масок змінилися на протести проти вакцинації. Згодом додалася й нібито боротьба за права та свободи людей. Це реакція на зміну точок болю суспільства.
Проте якими б не були меседжі, незмінним залишається основний стержень руху противників вакцинації – комунікація. Як же вона відбувається?
1. Соціальні мережі. Все починалося з Facebook-сторінок лідерів, проте після їхнього регулярного блокування акцент змістився в YouTube. Більшість із каналів розвивали з нуля. Так, ще в січні 2020-го публікації на Facebook-сторінці Стахіва не мали й 50 взаємодій (уподобання, коментарі, поширення). На момент затримання СБУ його аудиторія перевищувала 100 000 підписників (зараз сторінку заблоковано).
У YouTube системно працюють 12 великих каналів лідерів та активістів антивакцинаторського руху. Їхня сумарна аудиторія 1,3 млн, а перегляди за останні три місяці становлять 40 млн.
2. Чати та спільноти. У Стахіва є мережа з понад сотні Viber-спільнот у різних регіонах, які функціонують як чати. Вони виконують важливу роль у координації дій під час мітингів, роздавання газет у чергах на вакцинацію і як група швидкого реагування для підсилення провокації. А ще там збирають гроші на картку для поточних потреб руху.
3. Юридична підтримка. Блогери-юристи в соціальних мережах продукують простий та зрозумілий контент у форматі інструкцій. Усе починалося з методичних посібників «відсутності необхідності носіння «захисної маски» в громадських місцях». Зараз перелік «документів» розширився на вакцинацію. В них набір цитат із Конституції та різних законів. А також поради, як спілкуватися з поліцією та відстоювати свої «права».
4. Провокації. Прихильники руху можуть увірватися до інфекційного відділення лікарні, де лікують інфікованих на коронавірус, та говорити, що хворих там насправді немає, а коронавірус – вигадка. Або піти без маски в торговельний центр, а потім сперечатися з поліцейським на камеру.
Антивакцинатори демонстративно порушують карантинні обмеження, а коли натрапляють на опір, кличуть підмогу через Viber-спільноти. До них їдуть однодумці, зокрема ті, які вважають себе юридично підкованими. Провокатори розмахують Конституцією, знімають відео, коли поліція робить їм зауваження чи виписує штраф. Відео поширюють через соцмережі, а штрафи оскаржують у судах. Це допомагає залучати нових прихильників.
5. Мітинги та марші. Масові заходи привертають нових прихильників та створюють інфопривід для медіа. Так, 24 листопада в Києві кілька тисяч людей вийшли на так званий «марш свободи». В тому числі вони вимагали звільнення лідера антивакцинаторського руху Остапа Стахіва.
Учасники мітингу висловлювали свій протест під стінами Верховної Ради, використовуючи QR-код сайту «Єдиної Росії» на плакатах. Якщо відсканувати перекреслений QR-код із плакатів, можна потрапити на сайт підконтрольної президенту РФ партії «Єдина Росія».
6. База історій. Активісти «збирають» історії про смерті нібито від вакцинації. Вони моніторять повідомлення про померлих у соціальних мережах та медіа, а потім «повʼязують» їх із вакцинацією.
Наприклад, 25 листопада у Львові після раптового інсульту помер 18-річний студент Українського католицького університету. У спільнотах почали активно перепубліковувати цю новину з домислами про те, що причиною смерті було щеплення. Бо «студентів заставляють колотись, а в молодих інсульту не буває».
Такі історії підкріплюють аргументацію та створюють «альтернативну» статистику померлих від вакцинації.
7. Рядові активісти. У русі беруть участь тисячі активістів, які щиро вірять у свої переконання. Настільки, що готові о першій ночі писати десятки коментарів під дописами ідеологічних супротивників, прагнучи донести їм «істину».
Раніше кожен із них відстоював свої вузькі погляди, які завжди йшли в розріз із загальноприйнятими. Езотерики, антивакцинатори, конспірологи тощо. Тепер вони злагоджено поширюють матеріали проти вакцинації.
Це ключові складові комплексної інформаційної кампанії, яку проводить рух противників вакцинації. Проте вона б була куди менш ефективною, якби не загальна кампанія з дискредитації вакцин, яку веде Росія.
Це буде перша частина невеликого дослідження того ганебного явища, яке ми знаємо як "рух антивакцинаторів".
Далі поговоримо про роль Росії та Китаю в розповсюдженні дезінформації про COVID-19, фінансуванню багатьох ІПСО як в Україні (Росія) так і в світі - тут Китай беззаперечний лідер.